fredag 30. april 2010

Et hus fra 70 - tallet


Luftebalkongen er revet ned.
Gulv og rekkverk kommer så snart jeg får tid.
Panel er ny her også.
To nye vinduer..
Håper at det er plass til stolper.
Her skal det plantes hvite historiske buskroser,
og Klematis som vokser rundt stolpene.
Blir gjort straks;-)

Terassen er pill råtten, men holder i år.
Rives til neste år.Da er det konfirmasjon i huset;-)
Her skal takes bygges ut over terasse eller glassveranda...
Syrinen skal vernes;-))

Vegg mot nord er ikke fin.
Mulig hele gavel må skiftes og noen overliggere.
Det blir kvitt vannbord mellom gavl og vegg.
Mulig stående panel også...

*************

I dag vil jeg skrive litt om 70-talls huset mitt
***********************************************
De siste årene har jeg bodd i et stort hus på 150 m2 i tre etag.
Jeg har hatt mitt drømmehus, og allt arbeidet som følger med et stort hus...
Tre av ungene hadde forlatt redet...
Tiden var inne for noe mindre og forandring i livet.
************************************************
Det blir mye å gjøre her også.
Men med planlegging blir det lettstelt, med lite plen , masser av busker og blomster..
*

Å kjøpe seg et hus fra midten av 70-tallet kan være lurt hvis huset er i god stand.
Huset er ofte enkelt. Jeg sier at formen er som en Duplokloss.
Det gir mulighet for for å bygge på inngangsparti, glassveranda ol.
Man kan med enkle midler få huset til å se ut som Torpar-hus, (eller et lekkert hvitmalt.)
Mitt blir rødmalt. Hvite hjørnekasser. Pynt rundt vinduer. Sprosser ol.
Finnes bare muligheter....
På 70-tallet ble husene ofte bygd av en lokal snekker, på gamlemåten.
Skikkelig snekkerarbeid. Støpt såle osv....
Gjennomgang av huset med snekker og rørlegger er lurt.
Vannlekasje og råte koster penger. Våtrom må skjekkes ekstra grundig, med fukt måler.
Huset mitt er ok. innvendig. Det var såpass bra at jeg kunne flytte rett inn.
De fleste vinduene var nye pluss dørene.
Alle gulv er nye, parkett og litt belegg.
Alle vegger er nymalte fra kry til latte. Veggene i stua er overmalt strie med hull etter bilder.
Dette er lite pent men med blomster og bilder blir skader borte.
Etterhvert skal det opp malte panelplater og det er ikke dyrt. For hele stua kommer ferdigmalte plater på ca 6 tusen .
Kjøkken var dårlig så det må prioriteres. Det har gjort sitt. Brun respateks. Har aldri sett styggere kjøkken før;-)
Det er under planlegging.

Jeg fikk huset under takst;-)) Blir gjeldfri som pensjonist....
************************************************************************************
PLAN for huset i 2010
Utskifting av noe panel.
Skikkelig husvask og maling med Drygolin. 2 strøk.
Nytt gelender og gulv på luftebalkong ut fra soverom.
Nytt kjøkken med hvitevarer.
Sprosser på vinduer.
Hjørnekasser.
Hundegård.
************************************************************************************
PLAN for huset 2011
Rive gammel terasse og bygge ny.
Nytt inngangsparti....
Garage.
Hage...
*****

God helg folkens!!

12 kommentarer:

sylvia sa...

hei på deg.
åå så kjekt å få se huset ditt,
flott,å kan tenke meg det blir vakkert når du har satt ditt preg på deg,
mye du planlegger,men moro å da,
ønsker deg en herlig helg,
klem fra sylvia

Nikoline sa...

Ja,gamle hus treng både planlegging og god økonomi som regel... Men det er veldig kjekt å få det "på sitt vis" sjølv om det av og til må brukast litt tid før planane vert til realitetar.
Kjekt å få følgja utviklinga og kva planar du har,det vert nok heilt supert med tid og stunder!
Riktig god helg:0)

Havfruen sa...

Dette så jo meget lovende ut. Du har litt å henge fingrene i men alt er overkommelig. Vi skal male hele huset utvendig i løpet av sommeren. Gult i dag men skal bli hvitt.
Riktig god helg, klemmer:)

Anonym sa...

Så mange flotte planer! det kommer til å bli kjempe fint!
Klem Igi

Merethe sa...

Det er dama si det med masse planer. Du kommer til å få det kjempefint. GOd helg. :)

Landstil sa...

Hei
Tusen takk for kommentar på bloggen! Flott blogg du har også; likte dagens innlegg og tankegang=) lykke til med prosjektene!
Klem Tone

Jannickes Hjemmekos sa...

Lykke til med prosjektene. God helg. Klem fra meg

Huset i skogen sa...

Tusen takk for en hyggelig kommentar på bloggen min:) Det kommer flere bilder etter hvert som vi blir ferdige med kjøkkenet.

Gratulerer med huset! Tror det blir flott når du har fått satt ditt særpreg på det. Det skal bli spennende å følge med på husprosjektet:)

Ha en flott helg!

Guttemamma sa...

Takk skal du ha:-)
Nydelig hekletøy under!!

Strikkebesta sa...

Du er ei herleg dame med masse pågangsmot og arbeidsvilje! Stå på! Eg er sikker på at du får det fint, du har nemleg evnen til å sjå mulegheitene:) God helg til deg!

Tovepia sa...

Dette blir et kjempehus! Og som du sier, det kan gjøres så mye, og du er tøff nok til å gyve laus på det.
Husk å ta deg gode pauser innimellom!!!
Kos deg i helga og klem fra meg som sitter på hytta i haglskurer;)

Laila sa...

Spennende prosjekt det huset, litt av en jobb du har foran deg, men morsomt.
Ha en riktig god helg, klem Laila